“Zo maak je een pakjestafel die écht verkoopt tijdens de feestdagen!” – Dre Cosmetics

Translation missing: en.general.ie11_support_message

BLACK WEEKEND KOMT ERAAN VAN VRIJDAG 28 NOVEMBER TOT EN MET MAANDAG 2 DECEMBER -21% OP BIJNA ALLES IN DE WEBSHOP -15% OP XLASH, ÜLKA & CADEAUSETS (GEEN KORTING OP NIEUWE PRODUCTEN, SEIZOENSPRODUCTEN, VOORDEELSET, APOTHEEKWAREN, OPLEIDINGEN EN CADEAUBONNEN)

“Zo maak je een pakjestafel die écht verkoopt tijdens de feestdagen!”

“Zo maak je een pakjestafel die écht verkoopt tijdens de feestdagen!”

Waarom een pakjestafel met eindejaar?

Het eindejaar is hét moment om je klanten te inspireren met cadeautjes. Een mooi aangeklede pakjestafel met kant en klare cadeautjes trekt de aandacht, verlaagt de drempel om te kopen en zorgt voor extra omzet — zonder dat je hele salon op z’n kop hoeft. In deze blog lees je precies hoe je zo’n tafel samenstelt, presenteert en verkoopt.

Wanneer koopt je klant een cadeautje?

  • Je hebt de early birds: klanten die al in november starten met cadeautjes in te slaan, mede door de Black Friday deals, Sinterklaas die er aankomt of gewoon al impulsief kopen omdat ze een leuk idee zien. Daarom is het belangrijk dat je aanbod reeds op tijd duidelijk in je salon voorgesteld wordt. 
  • Je hebt echter ook de last minute-shoppers: zij kopen in de twee weken voor Kerst en Nieuwjaar en kiezen vaak voor de gemakkelijke oplossing: een kant-en-klaar samengestelde cadeauset of een leuk product met een cadeaubon. 

🎄 Zorg dus dat je pakjestafel vanaf november klaar staat en hou hem gevuld tot na Nieuwjaar. Plan wekelijks een mini-refresh in met nieuwe artikelen of sets zodat de tafel levendig blijft.

 

PLAN VAN AANPAK

Stap 1 — Kies een feestelijk kleurenthema

Een samenhangend kleurenpalet zorgt voor rust én luxe.

  • Combinaties die altijd werken: goud & wit, rood & groen of zilver & blauw.
  • Materialen: een mooi tafelkleed, linten en decoraties die bij je thema passen.
  • Sfeer & glans: kerstlichtjes, dennentakjes, glanzende kerstballen en cadeaudoosjes maken het af.
  • Het kan nooit genoeg Kerstmis zijn op je pakjestafel.

 Tip: herhaal je thema in labels, prijskaartjes en strikken — zo oogt alles professioneel.

Stap 2 — Creëer hoogte, structuur en sfeer

Hoogteverschillen maken je opstelling aantrekkelijker en laten producten beter opvallen.

  • Gebruik etagères, verhoogjes, omgedraaide vazen met kerstpapier in, mandjes, taartenschotels of houten kistjes voor verschillende niveaus.
  • Plaatsing: grotere items achteraan, kleinere vooraan.
  • Focuspunten: maak één “wow-stuk” in het midden (bijv. een luxepakket) en bouw daaromheen kleinere cadeaus.
  • Geur & licht: een subtiele geurkaars en warme verlichting verhogen de beleving, kerstlichtjes all the way!

Stap 3 — Werk met mooie verpakkingen

Een geschenk verkoopt beter als het werk voor de klant al gedaan is.

  • Feestelijk voorverpakt werkt: bied producten alvast in feestelijke cadeauverpakkingen aan.
  • Zorg dat de mensen kunnen kiezen: zorg voor verschillende inpakpapiertjes zoals rood, wit, groen, beige, verschillende gekleurde linten en zakjes zodat klanten kunnen kiezen.
  • Kant-en-klare cadeausets van 'this is us.': leuke combinaties, gewoon met een strik eromheen en klaar is kees!

 

Stap 4 — Maak het persoonlijk

Help je klant beslissen met subtiele suggesties.

 

  • Leg papiertjes of hang labels aan de cadeautjes met korte ideeën: Ideaal voor onder de kerstboom, een mooi eindejaarsideetje, perfect voor een relaxmomentje thuis, ideaal voor nagelliefhebbers, het perfecte me-time momentje,...
  • Zet een handgeschreven welkomsbordje op je pakjestafel: “Laat je inspireren door onze eindejaarscadeautjes!”
  • Extra service: bied gratis kaartjes met een mini-boodschap of een extra staaltje bij elk geschenkje.

Stap 5 — Voor elk budget

Niet iedereen heeft hetzelfde budget, zorg daarom voor een cadeautje in elke prijscategorie. Hieronder enkele suggesties in ons aanbod.

Extra tips:

  • Zet bij elk pakket duidelijk de inhoud, de prijs en waar de producten voor dienen (zijdezachte handen in 5 minuten, wandel het nieuwe jaar in op wolkjes,...)
  • Vermijd “vanaf” en gebruik ronde prijzen (bijv. €29 i.p.v. €28,95)
  • Plaats er een call-to-action bij: "best verkochte product", “vandaag mooi verpakt mee”, “laatste stuks”, “populair deze week”, "bestseller",...

Stap 6 — Slimme verkooptrucs aan je cadeautafel

  • Vul je tafel elke dag bij, zodat er geen lege plaatsjes zijn en regelmatige bezoekers telkens iets nieuws zien. Achteraf terug uitpakken kost geen geld. Voorzien hiervoor al extra strikken en voorgedrukte labels, zodat je snel kunt aanvullen.
  • Werk met een bundelvoordeel zoals 'Koop 2 geschenkpakketten, -10% op het 2e' of 'Gratis mini bij aankoop van een giftset'
  • Last-minute hoekje: kleine grab-&-go cadeaus bij de kassa.

Stap 7  — Laat je cadeautjes ook online zien!

  • Instagram Reels/Stories: Stel bijvoorbeeld 2 à 3 cadeautjes voor per dag.
  • Post-tekst (copy-template): Op zoek naar het perfecte eindejaarscadeau? Onze pakjestafel staat klaar met kant-en-klare sets — mooi verpakt, direct mee. Kom langs of bestel via DM. 🎁✨
  • Maak aankopen via je website of boekingsysteem mogelijk: maak een “gifts”-pagina met de namen, prijzen en afhaalopties.
  • Maak een nieuwsbrief: “Top 5 cadeautjes voor onder de kerstboom voor minder dan €35” 

Stap 8  — Met deze checklist ben jij klaar om te starten

Hierbij nog even samengevat wat jij nodig hebt voor een perfecte pakjestafel!

  Tafelkleed + linten + decor in door jou gekozen kleurenthema

  Etagères/mandjes/kistjes/taartenschotels voor hoogte

  Lichtjes (héél véél) + dennentakjes + kerstballen en andere decoratie

  Cadeaudoosjes, zakjes, vloeipapier, strikken, stickers

  Voorverpakte cadeausets in 3–4 prijscategorieën 

  Bordjes: “Perfect geschenk voor haar”, “Ideaal voor onder de boom”,...

  Welkomstbordje: “Laat je inspireren door onze eindejaarscadeautjes!”

  Prijskaartjes met pakketnaam, inhoud en prijs 

  Kleine mini's voor een leuke actie

Tot slot...

Eindejaarsgeschenkjes in je instituut is de ideale manier om je verkoop te stimuleren tijdens de feestdagen. Maar door slimme keuzes te maken en klanten kennis te laten maken met je producten kun je ook nadien je omzet een flinke boost geven. Met een duidelijke stijl, kant-en-klare pakketten en slimme signalisatie wordt jouw pakjestafel een echte cadeaumagneet. Start op tijd, vernieuw je aanbod regelmatig en maak het je klant zo makkelijk mogelijk: zien, kiezen, meenemen.

Veel succes en schitterende feestdagen! ✨

Groetjes,
Hilde

www.drecosmetics.be


    ← Vorige Volgende →